Административно Дело
13 от 2012 г.
Предмет: Други административни дела
Жалбоподател: ВЕЛУР- АД
Ответник: ДИРЕКТОР НА ДИРЕКЦИЯ МДТ ПРИ ОБЩИНА ЛОВЕЧ
Съдия Председател и докладчик: МИРОСЛАВ В. ВЪЛКОВ


Решение по Административно дело 13/2012г.

                                Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                           №………

 

                                         гр. Ловеч, 15.11.2012 г.

 

                           В     И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ  в публично заседание на петнадесети октомври  две хиляди и дванадесета  година в състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

при секретаря А.А. като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм.дело № 13/2012 г. по описа на съда, за да се  произнесе, съобрази следното:

 

         Производството е по реда на чл. 9 б, ал.1 от Закона за местните данъци и такси/ЗМДТ/, във връзка с чл. 144, ал.1 и чл. 156, ал.1 от Данъчно осигурителния процесуален кодекс/ДОПК/.

 

Образувано е по жалба вх.№ 95/11.01.2012 г. от “ВЕЛУР” АД, със седалище и адрес на управление гр.Ловеч ул.Хан Кубрат № 3 ЕИК 820174315 представлявано от Изпълнителен директор Георги Петров Панайотов срещу Решение № 11 от 13.12.2011 г. на Директора на дирекция “Местни данъци и такси” при Община Ловеч с искане за отмяната му като незаконосъобразно и неправилно.

С посоченото решение е потвърден Акт за установяване на задължение за такса битови отпадъци/АУЗТБ/ №105/19.10.2011 г. съставен от Наталия Ангелова – старши счетоводител в Дирекция “МДТ” при Община Ловеч,  с който е установено задължение на жалбоподателя за такса битови отпадъци/ТБО/ за 2007 г. за недвижим имот в гр. Ловеч, ул.”Хан Кубрат” № 3  в общ размер на  28522,23 лв. и са направени изменения, поради допуснати технически грешки и неточности.

В жалбата се излагат твърдения за незаконосъобразност, неправилност, нарушение на процесуалните правила и се иска отмяната му. В допълнително представено писмено становище жалбоподателят поддържа жалбата на посочените в нея основания и настоява за присъждане на направените разноски по делото.

В съдебно заседание жалбоподателят не се представлява, депозирал е писмено становище с приложени към него материали, в които се излагат подробни доводи по същество на правния спор.

Ответникът по делото чрез процесуалния си представител в съдебно заседание оспорва жалбата и претендира присъждане на съдебно-деловодните разноски.

Настоящият съдебен състав след преценка на доказателства по делото и доводите на страните, намира за установено следното:

С декларация вх.№ 01050413/22.02.2001 г. по чл.17, ал. 1 от ЗМДТ  жалбоподателят е декларирал недвижими имоти-земя и сгради с обща отчетна стойност 2 629 128,55 лв. в гр.Ловеч ул.Кубрат №3 кв.6 пар.9 по КП на гр.Ловеч одобрен 1966 г. Към декларацията е приложен и акт за държавна собственост.

С декларация с  вх.№ 1103000145/02.03.2004 г. предходната декларация е коригирана, като отчетната стойност е посочена в размер на 2 656 083,83 лв.

На основание чл. 9б от ЗМДТ във вр.с чл. 4 ал. 1 и 3 от ЗМДТ във вр. с чл. 107 ал.3 от ДОПК на 19.10.2011 г. длъжностното лице Наталия Ангелова, старши счетоводител в Дирекция МДТ при Община Ловеч в качеството на орган по приходите при Дирекция „Местни данъци и такси” /МДТ/ при Община Ловеч, овластена по силата на чл. 9б във връзка с чл. 4 ал.3 от ЗМДТ, въз основа на подадената декларация е установила размера на задължението за ТБО и лихвата върху него с Акт за установяване на задължение за такса битови отпадъци/АУЗТБО/ №105 от 19.10.2011 г. В акта са изложени подробни мотиви, посочени са основата и размерите на задължението по всеки един компонент по отделно.

Жалбоподателят е оспорил издадения АУЗТБО по административен ред пред Директора на Дирекция МДТ при Община Ловеч, който с Решение № 11/13.12.2011 г. е потвърдил и изменил същия. Изменението се състои в допълване на мотивите, посочване на правните основания за издаване на акта и уточняване на началните периоди на начисляване на лихвата. Решаващият орган е приел, че са спазени всички законови изисквания за издаване на акта, изложени са мотиви за наличие на материално –правните предпоставки за издаването му и точно са определени размерите на задължението.

За изясняване на делото от фактическа страна са допуснати съдебно-икономическа и съдебно-техническа експертиза. Заключенията на вещите лица не са оспорени от страните и са приобщени към делото.

По делото са представени копия от Договор за предоставяне на концесия за дейност „Сметосъбиране и сметоизвозване на битовите отпадъци” на територията на гр. Ловеч от 07.10.1999 г. и анексите към него, Договор за „Поддържане уличната мрежа и обществените площи на  гр.Ловеч № ДВ-557/15.12.2006 г. с „Еко” ЕООД Ловеч с приложенията към него, както и Решение № 915/18.12.2006 г. по Протокол № 50 от същата дата, с което Общински съвет Ловеч е одобрил план-сметка на необходимите разходи за услугите по чл. 66 от ЗМДТ. Предоставено е заверено копие от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Ловеч /Наредбата/, приета от Общински съвет Ловеч през 2003 г., многократно изменяна и допълвана.

При така изложената фактическа обстановка настоящият съдебен състав на Административен съд приема от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима – подадена е в законоустановения срок от активно легитимирано лице с правен интерес от оспорването. Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения.

Задълженията за такса битови отпадъци/ТБО/ представляват публични общински вземания съгласно чл. 162, ал.2, т.1 и т.3 от ДОПК.

Съгласно чл. 166, ал.1 от ДОПК, установяването на публичните общински вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията  за такси върху недвижимите имоти този ред е предвиден в чл. 9 б от ЗМДТ във връзка с чл. 4, ал.1 от ЗМДТ, според който установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци и такси се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК. Според ал. 3, в производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а според ал. 4, тези служители се определят със заповед на кмета на общината. Последният, съгласно ал. 5 упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите.

Съгласно цитираните законови разпоредби, производството по издаването и обжалването на актовете за установяване на задълженията за местните данъци и ТБО е по реда на ДОПК. Относно обжалването на акта, с който се установяват вземания за местни данъци и ТБО изрично е предвидена възможност за обжалване по административен ред в чл. 107, ал. 4 от ДОПК, към който препраща чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ във връзка с определянето на решаващия орган по смисъла на чл. 152, ал. 2 от ДОПК. Обжалването по административен ред за тези актове е процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването по съдебен ред, доколкото в чл. 144 ДОПК се съдържа общо препращане към реда за обжалване на ревизионните актове, за които това изискване е безспорно установено в чл. 156, ал. 1 ДОПК. Затова, в конкретния случай АУЗТБО подлежи на обжалване по административен ред пред началника на отдел "МДТ" при община Ловеч, който е компетентния по-горестоящ административен орган съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ, във връзка с чл. 107, ал. 4 от ДОПК. В конкретния случай са изпълнени императивните изисквания на закона, а именно актът за установяване на задължения за ТБО да бъде обжалван задължително по административен ред, преди да се оспори пред съда.

Оспорения акт за установяване на задължения за такса битови отпадъци е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона писмена форма. Същият е мотивиран, като в него са посочени както фактическите, така и правните основание за издаването му. Издаден е при спазване на материалноправните разпоредби и административно производствените правила, както и с целта на закона.

Съгласно чл. чл. 62 ЗМДТ за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, се заплаща такса, размерът на която се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. Таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за посочените в същата разпоредба дейности. Условията, при които не се събира такса за някоя от услугите са посочени в чл. 71 ЗМДТ и те са следните: за сметосъбиране и сметоизвозване - когато услугата не се предоставя от общината; за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - когато услугата не се предоставя от общината; за обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци - когато няма такива.

Съгласно чл. 9 от ЗМДТ Общинският съвет приема Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги.

В конкретния случай Общински съвет Ловеч с Решение № 625/30.01.2003 г. е приел Наредба за определяне и администриране на  местните данъци и такси и цени на услуги на територията на Община Ловеч/наричана за краткост Наредбата/, многократно изменяна и допълвана.

Съгласно чл. 12 от Наредбата ТБО се заплаща за реално извършените услуги по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места. Според чл. 13 таксата се заплаща от собственика на имота. Съгласно чл. 14, ал.1, т.4, ТБО се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на Общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка, включваща необходимите разходи за почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковете, гробищните паркове и други територии от населените места, предназначени за обществено ползване. Ал. 2 определя, че когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци /чл. 67, ал.1 от ЗМДТ/, размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от Общинския съвет. Съгласно чл. 18, ал.1, т.2, не се събира такса за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, когато услугата не се предоставя от Общината.

Съгласно чл. 67 ал. 4 от ЗМДТ таксата за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в населените места се определя в левове или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет. По делото е приложено Решение № 915/18.12.2006 г. на Общински съвет Ловеч относно одобряване на план-сметка за необходимите разходи и определяне на ТБО за 2007 г. Съгласно т.4 размера на ТБО за нежилищни имоти на предприятия, декларирани по чл. 17 от ЗМДТ се определя в промили върху от